Actueel debat

"Wij moeten terug naar de tekentafel!"

Dat schreef Ad van Nieuwpoort, bestuurslid van De Nieuwe Bijbelschool, op 24 december 2011 in het financiële dagblad. Hij zegt: "het marktdenken heeft alle segmenten van onze samenleving in zijn greep. Wij lijken niet meer in andere termen te kunnen denken dat marketing, product, consument en winst." Tegelijkertijd zien wij die samenleving ontsporen. In sectoren als onderwijs, zorg en woningbouwverenigingen lijken steeds meer organisatievraagstukken de boventoon te voeren. In door schaalvergroting steeds meer uitdijende organisaties gaat de discussie over bedrijfsvoering en de vraag hoe alles nog 'gemanaged' kan worden. De leerling, de patiënt en

de huurder dreigen daarvan de dupe te worden. Banken zijn in hun focus op groei en winstgevendheid vergeten waartoe zij ooit in het leven zijn geroepen: zorgen dat anderen tot ontplooiing kunnen komen. Ad van Nieuwpoort stelt: in al deze sectoren moeten wij terug naar de vraag wat 'in beginsel' precies de bedoeling was, waar het misgegaan is en hoe we terug zouden kunnen naar de oorsprong.

De Bijbelverhalen zijn bij uitstek in staat om die gang terug naar de tekentafel te maken. Het zijn verhalen waarin het gaat over wat een mens eigenlijk tot mens maakt. En over wat er daarbij allemaal in de weg kan staan en wat het maakt dat een mens niet tot zijn recht komt. Die verhalen kunnen bedrijven en organisaties bij uitstek helpen in de reflectie over vragen als 'waar kom je vandaan' en 'waar wil je naartoe'. Ze houden een kritische spiegel voor, en kunnen daarmee een hernieuwd bewustzijn teweeg brengen. Hoe kunnen wij voor mens en maatschappij weer worden wat wij moeten en willen zijn?

Kijk in de agenda voor het actuele aanbod van bezinningsbijeenkomsten van De nieuwe Bijbelschool. Of neem contact op om te informeren naar de mogelijkheden.

actueel debat

In gesprek met VVD Tweede Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert